Główną nagrodę, Złoty Medal za Stoisko Roku 2013 otrzymało stoisko poznańskiej firmy Inter-Mark Group, wykonane dla wystawców IGT Reno i IGT Las Vegas ze Stanów Zjednoczonych. Projektantem nagrodzonej pracy jest Amerykanin John Athey z agencji marketingowej DERSE. Nagrodzone stoisko powstało na potrzeby targów ICE Totally Gaming 2013 w Wielkiej Brytanii.
Brązowym Medalem Jury nagrodziło stoisko zgłoszone przez firmę Expo Linia z Buku. Projekt Gizeli Rozwadowskiej-Mylki oraz Marty Krawczyk z Expo Linii zrealizowany został przez Expo Linię dla polskiej firmy Solaris Bus & Coach, która wzięła udział w targach BUSWOLRD w Kortijk w Holandii.
Z uwagi na wysoki poziom zgłoszeń konkursowych, w tej edycji konkursu Jury postanowiło przyznać również wyróżnienie. Otrzymała je także firma Meliński Minuth, zdobywca Srebrnego Medalu. Projekt własny firmy, zrealizowany został dla przedsiębiorstw Veolia i SARPI. Ekspozycja miała miejsce na targach POLEKO w Poznaniu.
Światowy poziom
Porównując tę edycję konkursu z ubiegłoroczną nie sposób nie zauważyć, że poziom prac stale rośnie, dodatkowo ta edycja była bardzo międzynarodowa. Jury było pod wrażeniem wysokiego poziomu zgłoszonych prac, które absolutnie nie odbiegały od najwyższych światowych standardów.
- Muszę powiedzieć, że był to ogromny przełom, edycja zeszłoroczna była dobra, czy nawet bardzo dobra, natomiast w tym roku mieliśmy do czynienia z ekspozycjami targowymi z całego świata. Doskonały, wspaniały poziom. Najlepiej oceniliśmy te prace, które cechowały się wewnętrzną spójnością i wykonane były z pewnym przesłaniem, komunikatem. Szczególnie zaimponował nam projekt polsko – izraelski. Ocenialiśmy spójność formalną, na którą składały się, nie tylko sama bryła, ale również elementy przestrzenne i światło. Co ciekawe, najwyżej oceniliśmy te projekty, które były najskromniejsze jeśli chodzi o nakłady. Docenialiśmy stworzenie pewnej organicznej całości – podsumował obrady prof. zw. dr hab. Jacek Ojrzanowski z Politechniki Koszalińskiej.
- Stoiska targowe zmieniają się i na przestrzeni lat zmienia się nasz sposób oceny projektów. Chcemy doceniać stoiska nowoczesne, konkurujące ze stoiskami również na targach zachodnich – dodał wiceprezes PIPT Adam Gabrysiak. – Jak widać w tej edycji konkursu, mamy do czynienia z przenikaniem współpracy, projektanci zachodni zlecają wykonanie stoisk polskim firmom wystawienniczym, które realizują je na światowym poziomie.
|
Fot. Archiwum Expo Linia |
Jury zwracało uwagę na oświetlenie, stonowaną kolorystykę oraz skromną formę stoisk startujących w konkursie.
- Duże znaczenie ma i zawsze miało oświetlenie, możliwości technik oświetleniowych w tej chwili są przeogromne. Przejawią się to i w polskich realizacjach. Ponadto w projektach zdecydowanie dało się zauważyć odwrót od rozbudowanych kolorystycznie stoisk. Dominuje minimalizm. Tegoroczne projekty są bardziej stonowane. Taka forma uwypukla i eksponuje treść – podsumował projekty członek jury, prof. dr. hab. Włodzimierz Bartczak z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, wieloletni prezes firmy Intermedia, projektującej i budującej ekspozycje targowe.
Projekty przyszłości
Ideą konkursu „Stoisko roku” jest pokazywanie i promowanie najnowszych trendów wystawienniczych. To, co jest dziś oceniane jest punktem odniesienia dla całej branży wystawienniczej na kolejne lata.
- Na przestrzeni piętnastu lat organizowania konkursu, zaobserwowaliśmy, że te prace, które są nagradzane, są inspiracją do projektowania stoisk w następnych latach. Już dziś można przewidzieć jak będą wyglądały przyszłoroczne projekty, będą one kontynuacją tegorocznych koncepcji. Edukacyjna rola tego konkursu jest według mnie najważniejsza. Laureaci konkursu wyznaczają trendy na następne lata. Jest to naturalny rozwój sztuki jaką jest projektowanie stoisk wystawienniczych – powiedział Alojzy Kuca z Expovortal.com, pomysłodawca konkursu Stoisko Roku, a obecnie członek Jury.
Tegoroczna, jubileuszowa edycja konkursu, potwierdza, że polskie firmy wystawiennicze stoją na światowym poziome. Realizują najbardziej prestiżowe stoiska przy współpracy z najlepszymi projektantami. Wzrastający poziom konkursu i jego wpływ na późniejsze realizacje cieszy organizatorów. Potwierdza edukacyjną rolę konkursu i wpływ na rozwój tej gałęzi projektowania.